Subcutaneous Intracardiac Defibrillator (S-ICD): The better ICD-alternative in athletes with arrhythmogenic risks?

(Subkutaner intrakardialer Defibrillator (S-ICD): Die bessere ICD-Alternative für Sportler mit Arrhythmierisiko?)

Summary Sudden Cardiac Arrest (SCA) is the leading cause of sudden death (SCD). In athletes under 35 years, SCA is believed to be mostly arrhythmogenic and often due to an underlying structural or electrical pathological heart condition, whereas coronary atherosclerosis is the most frequent aetiology of SCA among athletes above 35 years. Implantable Cardioverter Defibrillators (ICDs) with a transvenous lead are the therapy of choice for individuals at risk of SCD in both primary and secondary prevention. It bears the risk of lead-associated complications (fracture, dislocations, infection), which occur significantly more often in physically active patients like athletes. Considering these limitations,a completely subcutaneous ICD (S-ICD) system was designed to provide the life-saving benefit of the conventional TV-ICD, while avoiding the shortcomings of TV-lead ICD systems. Randomized comparison of S-ICD versus traditional TV-ICD sconfirmed S-ICD systems as a valid alternative in patients in whom bradycardia pacing or cardiac resynchronization therapy is not required. Because lead complications are associated with physical activity level (i.e. chest/shoulder/upper arm), S-ICD is the better ICD-therapy not only in young patients with an anticipated long-term need for defibrillation function but also in athletes. Zusammenfassung Sudden Cardiac Arrest (SCA) ist die führende Ursache des plötzlichen Herztodes (PHT). Bei Sportlern unter 35 Jahren ist der rhythmogen verursachte SCA bei meist zugrunde liegender struktureller- bzw. elektrophysiologischer Pathologie die häufigste Ursache des PHT, während die akute Myokardischämie (u.a. KHK, Herzinfarkt) die häufigste PHT-Ursache bei >35-jährigen Sportlern ist. Implantierbare kardiale Defibrillatoren (ICD) mit transvenösen Sonden sind die Therapie der Wahl zur Primär- und Sekundärprävention des SCA, gehen aber mit einem meist durch Bewegung verursachtem erhöhten Risiko an Sondenkomplikationen (u.a. Frakturen, Dislokationen, Infektionen) einher, was der Grund zur Entwicklung von vollständig subkutan implantierbaren ICD (S-ICD) war. Bei Patienten, in denen keine bradycarde bzw. antitachykarde ICD-Funktion notwendig ist, zeigten randomisierte Studien eine vergleichbar gute Therapieeffizienz des S-ICD im Vergleich zum transvenösen ICD bei signifikant reduzierter Sondenkomplikationsrate. Da Sondenkomplikationen hauptsächlich mit dem Grad der physischen Aktivität assoziiert sind (Sportler), scheint der S-ICD sogar die bessere ICD-Alternative bei Sportlern und jungen Patienten mit langfristig antizipierter ICD-Indikation zu sein.
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Bibliographische Detailangaben
Schlagworte:
Notationen:Biowissenschaften und Sportmedizin
Veröffentlicht in:Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin
Sprache:Englisch
Veröffentlicht: 2022
Online-Zugang:https://www.germanjournalsportsmedicine.com/archive/archive-2022/issue-2/subcutaneous-intracardiac-defibrillator-s-icd-the-better-icd-alternative-in-athletes-with-arrhythmogenic-risks/
Jahrgang:73
Heft:2
Seiten:81-86
Dokumentenarten:Artikel
Level:hoch