Electrocardiographic changes in 1000 highly trained junior elite athletes
Zielstellung: Bewertung des Spektrums von EKG-Veränderungen bei 1000 Elitesportlern (18 Jahre und jünger).
Methoden: Probanden waren 1000 (73 % männliche) jugendliche Elitesportler mit einem Durchschnittsalter von 15,7 Jahren (14-18 Jahre), einer mittleren Körperoberfläche von 1,73 m2 (1,09-2,25) und 300 Nichtsportler gleichen Geschlechts, Alters und Körperoberfläche als Kontrollpersonen. Bei allen Probanden wurde ein EKG mit 12 Ableitungen durchgeführt. Untersuchungszeitraum: April 1995 bis November 1998. Sportarten: Tennis (233), Football (310), Rugby (102), Radsport (100), Schwimmen (72), LA (60), Boxen (50), Rudern (43), Triathlon (30).
Ergebnisse: - Sportler hatten eine sign. höhere Prävalenz von Sinus-Bradykardie (80 % zu 19 %) und Sinus-Arrhythmie (52 % zu 9 %) als die Nichtsportler.
- PV-Intervall, QRS und QT-Dauer waren bei Sportlern länger als bei Nichtsportlern.
- Sokolow-Spannungskriterium für linksventrikuläre Hypertrophie (LHV) und Romhilt-Estes-Punktewerte für LHV waren bei Sportlern häufiger als bei Nichtsportlern (45 % zu 23 % bzw. 10 % zu 0 %), ebenso wie das Kriterium für linke und rechte atriale Vergrößerung (14 % zu 1,2 % und 16 % zu 2 %).
- Keiner der Sportler mit Spannungskriterium für LHV hatte eine Achsenabweichung, ST-Segment-Depressin, tiefe T-Wellen Inversion oder pathologische Q-Wellen.
- ST-Segment-Erhöhung war bei Sportlern häufiger als bei Nichtsportlern (43 % zu 24 %).
- Kleine T-Wellen-Inversion in V2 und V3 war bei 4 % der Sportler und Nichtsportler zu verzeichnen.
OBJECTIVES: To evaluate the spectrum of electrocardiographic (ECG) changes in 1000 junior (18 or under) elite athletes. METHODS: A total of 1000 (73% male) junior elite athletes (mean (SD) age 15.7 (1.4) years (range 14-18); mean (SD) body surface area 1.73 (0.17) m2 (range 1.09-2.25)) and 300 non-athletic controls matched for gender, age, and body surface area had a 12 lead ECG examination. RESULTS: Athletes had a significantly higher prevalence of sinus bradycardia (80% v 19%; p<0.0001) and sinus arrhythmia (52% v 9%; p<0.0001) than non-athletes. The PR interval, QRS, and QT duration were more prolonged in athletes than non-athletes (153 (20) v 140 (18) milliseconds (p<0.0001), 92 (12) v 89 (7) milliseconds (p<0.0001), and 391 (27) v 379 (29) milliseconds (p = 0.002) respectively). The Sokolow voltage criterion for left ventricular hypertrophy (LVH) and the Romhilt-Estes points score for LVH was more common in athletes (45% v 23% (p<0.0001) and 10% v 0% (p<0.0001) respectively), as were criteria for left and right atrial enlargement (14% v 1.2% and 16% v 2% respectively). None of the athletes with voltage criteria for LVH had left axis deviation, ST segment depression, deep T wave inversion, or pathological Q waves. ST segment elevation was more common in athletes than non-athletes (43% v 24%; p<0.0001). Minor T wave inversion (less than -0.2 mV) in V2 and V3 was present in 4% of athletes and non-athletes. Minor T wave inversion elsewhere was absent in non-athletes and present in 0.4% of athletes. CONCLUSIONS: ECG changes in junior elite athletes are not dissimilar to those in senior athletes. Isolated Sokolow voltage criterion for LVH is common; however, associated abnormalities that indicate pathological hypertrophy are absent. Minor T wave inversions in leads other than V2 and V3 may be present in athletes and non-athletes less than 16 but should be an indication for further investigation in older athletes.
© Copyright 1999 British Journal of Sports Medicine. BMJ Publishing Group Ltd of the BMA. All rights reserved.
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| Notations: | biological and medical sciences junior sports |
| Published in: | British Journal of Sports Medicine |
| Language: | English |
| Published: |
London
1999
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| Online Access: | http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10522633&dopt=Abstract |
| Volume: | 33 |
| Issue: | 5 |
| Pages: | 319-324 |
| Document types: | article |
| Level: | advanced intermediate |